Hit the road Jack …

… ή αλλιώς πώς γίνεται να επιδοθούμε στις αγαπημένες μας οδηγικές καφρίλες, τις οποίες συνηθίζαμε να κάνουμε στην πατρίδα ακόμα και πηγαίνοντας στο περίπτερο για τσιγάρα…

Οι φίλοι petrolheads που έχουν δοκιμάσει να κάνουν τα κλασικά ανάποδα στους δρόμους της πόλης μας σίγουρα θα έχουν διαπιστώσει πως τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά από ό,τι ήξεραν. Οι δρόμοι πραγματικά κρατάνε λες και είναι στρωμένοι με γυαλόχαρτο, οπότε για να ξεπεράσεις το όριο και να αρχίσεις να παίζεις με τη Φυσική θα πρέπει να μπαίνεις με τα χίλια, πράγμα που και επικίνδυνο είναι αλλά και μπορεί να σε στείλει κατευθείαν στα κάτεργα… Είναι βασικό, λοιπόν, να προτιμούμε τις βροχερές ημέρες για παιχνίδια, καθώς μπορούμε να ξεκολλήσουμε την ουρά με πολύ λιγότερα, ενώ φθίρουμε και το αυτοκίνητο πολύ λιγότερο (όσοι έχουν πάει μια βόλτα από τα τοπικά συνεργεία με καταλαβαίνουν…).

Ξεκινάμε τις οδηγικές συμβουλές από τα προσθιοκίνητα, που είναι και τα πιο διαδεδομένα. Καταρχήν, πρέπει να δώσω τον πιο βασικό κανόνα: δεν-τραβάμε-χειρόφρενο! Το ξέρω, είναι εύκολο και σε γυρίζει και με 5 mph, αλλά Τασούλη ήρθε η ώρα να μεγαλώσεις, δεν είσαι πια 15 χρονών να βάζεις τα υπόλοιπα κωλόπαιδα στο αυτοκίνητο του μπαμπά και να φέρνεις σβούρες σε κάθε απόπειρα προσέγγισης της οδηγικής νιρβάνας. Βέβαια, όποιος έχει balls μπορεί να τσιμπήσει χειρόφρενο με 50 mph για να μπει διπλωμένος σε διαστάυρωση (γίνεται), οπότε τον συγχωρώ. Θα μου πεις : τι να κάνω; Ε, τα κλασικά: πλησιάζεις με δευτέρα σε 5000rpm++ σε αρκούντως κλειστή στροφή (πλατεία ακόμα καλύτερα, όπως στο Π.Ψυχικό…), ανοίγεσαι στην εξωτερική και αμέσως μετά αφήνεις απότομα το γκάζι (τσιμπάς και λίγο το φρένο αν το έχεις παρακάνει) και στρίβεις απότομα το τιμόνι προς την εσωτερική. Η μεταφορά βάρους κάνει το μπροστινό να μείνει βιδωμένο στο δρόμο, ενώ το αποφορτισμένο πίσω χάνει την πρόσφυση και κινείται εφαπτομενικώς (γιούπι). Από εκεί και πέρα, τα πράγματα είναι απλά: με ήρεμες και ακριβείς κινήσεις γυρίζεις το τιμόνι ανάποδα, τόσο ώστε να πάρεις όλη τη στροφή με τα τέσσερα. Αν θελήσεις να το επαναφέρεις αμέσως (φάρος…), λίγο γκάζι θα βοηθήσει στην αποκατάσταση της ισορροπίας του πίσω μέρους, πάντα με ελαφριές τιμονιές.

Περνάμε τώρα σε όσους έχουν την τύχη να οδηγούν πισωκούνα. Τα πράγματα είναι σαφώς πιο διασκεδαστικά αλλά και αντρικά: το βίαιο πάτημα του γκαζιού εν μέσω της στροφής προκαλεί την άμεση αποσταθεροποίηση του πίσω μέρους, αλλά η υπερβολή μπορεί να οδηγήσει σε καβαλημένα πεζοδρόμια, τετ α κε και άλλα όμορφα. Επίσης, εάν το παρακάνεις, τα φρένα μπορεί να μην σε σώσουν αλλά αντίθετα να επιταχύνουν τη σβούρα. Θέλει συνεπώς προσοχή και αρκετή εξάσκηση, αλλά το αποτέλεσμα σίγουρα αξίζει. Η διαδικασία γενικά είναι παρόμοια, αν και πρέπει να είσαι λίγο πιο συντηρητικός στην είσοδο, ώστε να έχεις χώρο να διπλώσεις. Μετά, λοιπόν, την κλασική τιμονιά, όταν νιώσεις ότι το πίσω έχει ελαφρώσει, δίνεις άφθονο γκάζι και ξεκινάς την ίδια στιγμή το ανάποδο. Προσοχή χρειάζεται στην ισορρόπιση της πλαγιολίσθησης με το γκάζι και το τιμόνι, καθώς λίγο γκάζι ή υπερδιόρθωση με το τιμόνι θα σε ωθήσει στην εξωτερική με υποστροφή (μπλιαχ), ενώ αν το σανιδώσεις ή δεν προλάβεις το ανάποδο, θα κάνεις μια πολύ ωραία 180άρα και βάλε. Επίσης, πρέπει να προσέξεις την έξοδο, καθώς θα βρεθείς να πηγαίνεις ευθεία με το τιμόνι στριμμένο μια-δυο στροφές: όταν οι πίσω τροχοί θα ξαναπιάσουν (σφαλιάρα) θα πρέπει σε δέκατα του δευτερολέπτου να το έχεις επαναφέρει στην ευθεία, αλλιώς θα πας κατειθείαν προς την εξωτερική.

Από τετρακίνητα εκτός SUV δεν έχω πείρα, αλλά αν δεν είναι race replicas (βλέπε impreza και evo), το πιθανότερο είναι ότι σε συνθήκες δρόμου δεν θα δεις τίποτα περισσότερο από υποστροφή, εκτός και αν ακολουθήσεις τη συνταγή του προσθιοκίνητου και χαρείς με καμιά τιμονιά. Αν πάλι έχεις στην τσέπη σου κλειδιά από evo, στείλε mail να κανονίσουμε υπερειδική!

Προσεχώς: οι παντιλικοστροφές και παντιλικοπλατείες σε Εδινβούργο και περίχωρα (το διερευνώ).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: